V mnoha takových podobenstvích k nim mluvil, tak jak mohli rozumět.
(Bible - Marek 4,33)
Špatný učitel stojí na svém místě a volá žáky, aby přišli k němu. Dobrý učitel jde za svými žáky a odvede je tam, kde by měli být.
(Aquinas)
Komunikace je víc než slova
Při rozhovorech se setkáváme se dvěma typy lidí: jedni chtějí něco sdělit, zatímco druzí se chtějí ukázat.
E. H. Hutten vyprávěl krásný příběh o Albertu Einsteinovi a tak na dobrém příkladu ukázal, jak skutečný odborník, který zná „svou parketu“, nepotřebuje – a ani netouží – učinit dojem na druhé. Když Einstein působil na univerzitě v Princetonu, příležitostně navštívil přednášku jednoho vědce, který byl znám tím, že své výklady zamlžoval a činil je nesrozumitelné odbornými a technickými výrazy. Hutten vyprávěl, že Einstein po přednášce povstal a otázal se, jestli se může na něco zeptat. Pak šel k tabuli a jednoduchými slovy začal vysvětlovat to, o čem přednášející hovořil. A na závěr svého vystoupení vlídně a zdvořile dodal: „Nebyl jsem si zcela jistý, jestli jsem vám správně rozuměl.“ Tím způsobem objasnil to, co přednášející nebyl schopen sdělit.
(Na kovadlině, LUXPRESS s.r.o. 2008)